5 tips om deze Black Friday slimmer af te zijn
Black Friday is niet langer slechts één dag - het is uitgegroeid tot weken van exclusieve, tijdelijke aanbiedingen waar onze hersenen moeite mee hebben om te weerstaan. Het is belangrijk om bewust te zijn van de marketingtrucs die worden gebruikt. Dit kan voorkomen dat we te veel uitgeven of dingen kopen waar we later spijt van zullen krijgen.
Volgens het European Consumer Payment Report van Intrum hebben de stijgende kosten van levensonderhoud ertoe geleid dat 65% van de Europese consumenten zich meer bewust zijn geworden van hoeveel ze uitgeven aan zaken die ze niet nodig hebben, zoals digitale abonnementen en afhaalkoffie. Bovendien toont het rapport aan dat 67% meer geneigd is om het goedkoopst mogelijke alternatief van een product of dienst te kopen dan ze 12 maanden geleden waren.
Meer financieel bewust en beperkend zijn, kan je doen denken dat je niet in de valstrik van de Black Friday-marketing zult trappen, maar we weten ook uit de gedragswetenschap dat "weten maar de helft is van de strijd."
Bewustzijn is de eerste cruciale stap. We moeten echter ook weerstand bieden aan de marketingvalkuilen tijdens Black Friday, wat een heel ander verhaal is.Beatrice Widmark, Gedragswetenschapper bij Whateverland
Hier zijn 5 tips over hoe je een bewustere shopper kunt worden tijdens deze Black Friday en zo een financiële kater kunt voorkomen:
- Verwijder, verwijder. Verwijder dingen die je kunnen aanzetten tot kopen. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven met verleidelijke aanbiedingen, blokkeer websites die je vaak bezoekt, demp grote merken op sociale media tijdens de verkoopperiode en, last but not least, verwijder je kaartinformatie uit je browser.
- Creëer overzicht. Maak een budget (vandaag) en houd je hier strikt aan. Zoek geen excuses om het budget op te rekken. Neem je verantwoordelijkheid en beschouw een budget als een instrument dat voorkomt dat je te overhaaste winkelbeslissingen neemt en je tegelijkertijd helpt om je financiële doelen te bereiken.
- Pauzeer en denk. Vooral online is het makkelijker dan ooit om aankopen te doen - slechts een paar klikken. Om meer doordachte aankopen te doen, vraag jezelf altijd af: waarom koop ik? Heb ik het echt nodig of is het simpelweg om de opwinding van een nieuwe aankoop na te jagen?
Kijken of een aankoop echt een behoefte is of meer een wens, is het geheime ingrediënt om de motivatie achter een aankoop te begrijpen. Het gaat erom controle te nemen en meer bewust te zijn van onze aankoopbeslissingen.Beatrice Widmark, Gedragswetenschapper bij Whateverland
- Richt je op je doelen. 45% beschouwt zichzelf als capabel om financiële doelen en doelstellingen te stellen. Toch, wanneer je al die lucratieve aanbiedingen ziet tijdens de uitverkoop, kan het verleidelijk zijn om minder te sparen of zelfs "lenen" van je spaargeld om je te kunnen veroorloven om afgeprijsde goederen te kopen. Echter, iets kopen dat we niet nodig hebben, zodat we geen fantastische aanbieding missen, is niet echt een manier om te besparen. Het is geld uitgeven dat we in de eerste plaats niet hadden moeten uitgeven.
- Koop ervaringen in plaats van dingen. Als je dit jaar deelneemt aan Black Friday, overweeg dan om een deel van je budget te reserveren voor ervaringen. Studies tonen aan dat het kopen van ervaringen ons gelukkiger maakt, niet alleen na de aankoop, maar ook ervoor. Het kopen van dingen kan aanvankelijk goed voelen, maar herinneringen creëren en ervaringen delen met anderen is vaak op de lange termijn bevredigender. En het beste is, de ervaringen hoeven niet duur te zijn om deze positieve effecten te creëren. Uiteindelijk is de tijd samen met dierbaren wat telt.
- [1] Kumar, A., Killingsworth, M. A., & Gilovich, T. (2014). Waiting for Merlot: Anticipatory Consumption of Experiential and Material Purchases. Psychological Science, 25(10), 1924–1931. doi: 10.1177/0956797614546556
- [2] Van Boven, L., & Gilovich, T. (2003). To Do or to Have? That Is the Question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193–1202. doi: 10.1037/0022-3514.85.6.1193