Black Friday: zullen de Belgen wel lokaal kopen?
Meer dan de helft van de Belgische consumenten (53%) is, na de impact van Covid-19 te hebben gezien, meer geneigd lokale bedrijven te ondersteunen, blijkt uit het European Consumer Payment Report 2020 van financieel dienstverlener Intrum. Zes op tien Belgen (59%) is bang dat de werkloosheid in hun streek zal toenemen als mensen niet beter hun best doen om lokale bedrijven te ondersteunen.
Gent, 25 november 2020 - 27 november is het opnieuw Black Friday, het grote koopjesfestijn dat ontstond in de VS en uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen. Een belangrijke vraag die de kleinhandel zich dit jaar stelt: Begeven menigten opgewonden koopjesjagers zich ondanks de lockdown toch naar de vertrouwde winkel of laten Belgen zich massaal verleiden door koopjes bij buitenlandse webshops?
Vrouwen meer dan mannen
Uit het grootschalig consumentenonderzoek van Intrum blijkt verder dat vrouwen (55%) net iets meer geneigd te zijn te shoppen bij lokale handelaren dan mannen (51%).
Jongeren denken en kopen minder lokaal
Naarmate mensen ouder worden, blijken ze meer geneigd lokaal te winkelen: 40% bij de 18 tot 21-jarigen tegenover, 70% bij de 65-plussers.
Arm versus rijk
De hogere inkomensklassen (56%) zijn iets meer geneigd om te shoppen bij lokale handelaren dan de lagere inkomensklassen (51%). Wellicht omdat zij zich minder door prijs laten leiden en meer door andere aspecten zoals kwaliteit en betrouwbaarheid.
Platteland versus stad
Op het platteland (58%) blijken mensen veel meer gebonden aan lokale handelaren dan mensen in verstedelijkte gebieden (50%), wat vreemd is gezien het grote aanbod van winkels in de steden.
Gezinnen met of zonder kinderen
Gezinnen zonder kinderen (58%) zijn veel meer geneigd lokale handelaren te steunen dan gezinnen met kinderen (49%).
Internationale vergelijking
Uit de Europese ranking blijkt dat er nog werk is om het Belgische publiek van lokaal shoppen te overtuigen. België zit met de 53% onder het Europese gemiddelde van 59% die lokaal zullen shoppen.
Belgische webshops
“Ook in België denken veel mensen spontaan aan Amazon, Ali Baba, Bol.com en Coolblue wanneer het over webshops gaat. De meeste Belgische handelaren hebben ondertussen ook een goed werkende webshop, maar hebben die de afgelopen jaren helaas minder gepromoot dan die grote, buitenlandse spelers.” zegt Christophe De Boeck, commercieel directeur bij Intrum.
“De combinatie van lokale ondernemers die volop inzetten op een goedwerkende webshop met een uitmuntende klantervaring en een groeiend besef van de Belgische consumenten wat de reële effecten op lokale tewerkstelling zijn, zal ongetwijfeld in een wijziging van het aankoopgedrag resulteren.”
Unizo’s kijk op de cijfers, Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO:
“Het is goed dat meer dan de helft van de Belgen aangeeft lokaal te willen shoppen, maar dat is uiteraard nog veel te weinig, zeker als je het in Europees perspectief bekijkt. Vandaar ook onze volgehouden Winkelhier-campagne, om consumenten ervan te overtuigen dat wat ze hier kopen ook terugvloeit naar de samenleving. Denk daarbij aan de belastingen die ze hier betalen en waarmee bijvoorbeeld heel wat diensten en infrastructuur worden gefinancierd. Maar ze zorgen ook voor tewerkstelling, sponsoring van sportclubs, levendige gemeentecentra en sociale cohesie…
We roepen december overigens uit tot Winkelhier-maand, met bijhorende bewustmakingscampagne. Van levensbelang is nu dat onze handelszaken zo snel mogelijk weer open mogen, op zijn minst op afspraak.”
Over het European Consumer Payment Report
Het European Consumer Payment Report is gebaseerd op een extern onderzoek onder meer dan 24.000 consumenten in 24 Europese landen, uitgevoerd tussen 28 augustus en 5 oktober 2020. In België werden 1.000 consumenten bevraagd. Het volledige rapport zal op 7 december 2020 beschikbaar worden.
Vraag het European Consumer Payment Report aan
Wenst u een exemplaar van dit unieke rapport te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u het European Consumer Payment Report.