Financiële geletterdheid neemt verder af: België vijfde slechtste land
Het gaat van kwaad naar erger met de financiële geletterdheid van de gemiddelde Belg. Ons land zakt verder weg van plaats 17 naar plaats 20, zo blijkt uit onderzoek in 24 Europese landen door financieel dienstverlener Intrum. Eén op de vijf Belgen geeft aan te weinig opleiding te hebben genoten om zelf zijn dagelijkse geldzaken goed op te volgen. Tegelijk valt op hoe het internet en sociale media vaker de eerste informatiebron zijn.
Ook coronacrisis zet Belgen niet aan om financiële kennis bij te spijkeren
Italië, Frankrijk, Roemenië en Spanje zijn de enige landen die België achter zich laat als het op financiële geletterdheid aankomt. Helemaal bovenaan de Europese ranglijst staan Finland en Ierland, twee landen waar beduidend heel wat meer mensen courante financiële begrippen zoals “rente”, “jaarlijks kostenpercentage” en “inflatie” begrijpen.
Uit het consumentenonderzoek van dienstverlener Intrum blijkt dat bijvoorbeeld één op de drie Belgen verkeerd antwoord op de vraag: “Als u € 200 op een spaarrekening met 2% rente per jaar had staan, hoeveel zou er dan na vijf jaar op uw rekening staan?”
Belg maakt zich weinig zorgen over financiële geletterdheid
“Eén op vijf Belgen geeft aan dat zijn of haar financiële opleiding tekort schiet om de dagelijkse geldzaken goed te beheren. Dat is veel, maar wat ons nog meer zorgen baart, is de laksheid van de Belgen.” waarschuwt Christophe De Boeck, woordvoerder van Intrum. “Twee op de drie Belgen heeft sinds de start van de gezondheidscrisis niets ondernomen om zijn financiële kennis te verbeteren, terwijl onze economie toch een immense slag te verwerken kreeg en die ook nog een tijdje zal voelen.”
In andere Europese landen grepen de inwoners bijvoorbeeld veel vaker naar boeken over personal finance, de financiële en economische rubrieken van kranten en gespecialiseerde tijdschriften, maar ook podcasts om hun financiële kennis bij te spijkeren.
Ouders en banken out, internet en sociale media in
Tegelijkertijd winnen internet en sociale media terrein als hoofdbronnen van financiële opleiding. Waar in 2019 maar 20 procent van de ondervraagde Belgen op internet en 5 procent op sociale media vertrouwden, zijn dat in 2020 al 32 procent van onze landgenoten die voor internet en 9 procent die voor sociale media kiezen.
Gevestigde waarden zoals de eigen ouders of de banken verliezen dan weer terrein van respectievelijk 59 procent en 44 procent naar nog maar 45 procent voor ouders en 40 procent voor de banken. De impact van de scholen blijft status quo op 30 procent.
“De opkomst van internet en sociale media als belangrijke bron van financiële opleiding hoeft zeker niet negatief te zijn. Toch niet zolang de gevestigde waarden als familie, banken en school jongeren en jongvolwassenen leiden naar de juiste internet- en sociale mediakanalen met geverifieerde en correcte informatie. Misschien is dat wel een mediacampagne van onze overheden waard, zodat we de huidige en toekomstige generaties blijven bereiken en onze financiële geletterdheid verbeteren. Zo kan ons land op termijn een aantal plaatsen opschuiven in de Europese ranking van financiële geletterdheid.” aldus Christophe De Boeck.
Ontvang het European Consumer Payment Report
Wenst u meer te weten over de financiële geletterdheid van de Belg en de impact op zijn financiële situatie? Vul onderstaand formulier in.
Wij verwerken uw gegevens zo spoedig mogelijk en bezorgen u het European Consumer Payment Report.