Gaan uw wanbetalers op vakantie met uw geld?

In juni krijgen Belgische werknemers hun vakantiegeld uitgekeerd van hun werkgever. Ook de klanten die openstaande facturen bij u hebben!

Zullen zij het vrijgekomen geld gebruiken om hun achterstallige facturen te betalen? Of vertrekken uw wanbetalers doodleuk op vakantie terwijl u moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen?

Belgische bedrijven verliezen 3,5% van hun omzet door klanten die de factuur niet betalen!

Belgische bedrijven boeken merkbaar meer oninbare vorderingen af dan het Europees gemiddelde dat 2,3% bedraagt. Hoe dit komt? Belgische ondernemers, vooral kmo’s, zijn net iets lakser in de opvolging van openstaande facturen:

  • Ze schieten te traag in actie.
  • Ze vinden niet de tijd om een strikte timing te respecteren voor het versturen van aanmaningen.
  • Ze hypothekeren hun kansen door alles zelf te willen regelen, terwijl ze weinig kaas gegeten hebben van debiteurenbeheer of invorderingstechnieken.
  • Ze doen te laat beroep op een extern incasso expert.

Landen waar bedrijven hun openstaande facturen binnen 45 tot 90 dagen doorgeven aan een incassobureau doen het opvallend beter: Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland.

Toch nog geld halen uit afgeboekte, oninbare vorderingen?

Wanneer uw incasso pogingen onsuccesvol zijn, zal uw boekhouder op een bepaald moment beslissen om de openstaande factuur definitief af te boeken via een zogenaamde minderwaarde.

U betaalt dan geen inkomstenbelasting meer op de onbetaalde factuur en ook het reeds afgedragen BTW-bedrag kan u terugvorderen.

Meeste bedrijven stoppen hun acties na afboeking van openstaande factuur – Fout!

Ook na het afboeken van een openstaande factuur kan u pogingen ondernemen om aan uw geld te geraken. Onze cijfers bewijzen het, het loont absoluut de moeite om wanbetalers nog geruime tijd te blijven aanspreken op de openstaande schuld die ze bij u hebben.

Het wordt wel moeilijker. Niet alleen de inhoud en tone-of-voice van uw communicatie dient perfect te zijn. Vooral de timing van nieuwe aansporingen tot betaling is cruciaal. U moet proberen de wanbetaler aan te spreken op het moment dat hij opnieuw geld vrij krijgt. Maar hoe doet u dat?

Schuldbewaking: 5 jaar lang perfect getimede aansporingen tot betaling

Intrum schiet u te hulp met haar schuldbewakingsdienst:

  • U start dit traject wanneer uw minnelijke en/of gerechtelijke stappen richting uw wanbetaler geen of onvolledig resultaat opleveren.
  • Voor deze moeilijke dossiers zet Intrum haar beste dossierbeheerders in.
  • Intrum waakt 5 jaar lang over de financiële toestand van uw wanbetaler.
  • Zodra zij detecteren dat uw schuldenaar opnieuw geld vrij krijgt, schieten onze dossierbeheerders in actie. Zonder aarzelen.
  • Onze dossierbeheerders reageren op:
  1. voor de hand liggende signalen (zoals de uitkering van vakantiegelden)
  2. minder voor de hand liggende signalen:
    - zoals het moment dat uw wanbetaler reageert op een ander dossier in onze database,
    - of het moment dat een “ambtshalve geschrapt” persoon plots opnieuw opduikt in onze bronlijsten
  • Wij ondernemen tot 10 acties in de 5 jaar dat het schuldbewakingstraject loopt

Wat mag u verwachten van een schuldbewakingstraject?

Voor wanbetaler dossiers waarop initieel - in de minnelijke fase - niks werd geïnd, bekomt Intrum in 10.3% van de gevallen toch een betaling in het schuldbewakingstraject.

Wanbetaler dossiers die in de minnelijke fase gedeeltelijk werden geïnd, hebben een succes ratio van 21.5% in het schuldbewakingstraject.

 

Uw afgeboekte facturen alsnog recuperen?

Vraag prijsofferte voor schuldbewaking >

No cure, no pay: u betaalt enkel wanneer wij innen!

 

Stel uw vraag

Stel uw vraag en krijg advies van een ervaren credit management expert. Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en antwoorden zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":