Kredietvoorwaarden & betalingsvoorwaarden: 8 aandachtspunten
Algemene voorwaarden helpen problemen voorkomen. Onze expert somt 8 aandachtspunten op voor kredietvoorwaarden & betalingsvoorwaarden in uw betalingsovereenkomst.
1. Onderzoek de betalingshistoriek van uw klanten
Op basis van de betalingshistoriek kan u uw klanten opdelen in een hoog, gemiddeld en laag kredietrisico segment. Voorzie lagere kredietlimieten en kortere betalingstermijnen voor de hoge kredietrisico segmenten.
Wees erg voorzichtig bij het toestaan van leverancierskrediet buiten België. In niet minder dan 12 Europese landen is het betalingsrisico hoog.
2. Voorzie goed doordachte algemene voorwaarden, kredietvoorwaarden & betalingsvoorwaarden
De voorwaarden moeten uw rechten beschermen, uw aansprakelijkheid beperken en uw transacties veilig stellen.
3. Voorzie duidelijke kredietlimieten en betalingstermijnen
Zorg dat voor de koper van te voren zeer duidelijk is hoeveel krediet hij kan krijgen en hoe snel dient worden afbetaald.
4. Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden aanvaard worden
Voorzie een aanvinkvakje in het contract, waarin de algemene voorwaarden expliciet aanvaard worden.
Kan uw klant "achteraf betalen" kiezen in uw e-shop? Zorg dat uw klant tijdens het online bestelproces expliciet akkoord gaat met de geldende algemene voorwaarden.
5. Voorzie een tijdsbeperking voor betwistingen
Vermeld duidelijk in het contract dat betwistingen binnen een specifieke termijn dienen te gebeuren. Hiermee voorkomt u dat kopers een betwisting gebruiken louter en alleen om aan hun verplichting tot betaling te ontsnappen.
6. Stuur duidelijke facturen
Wees in uw facturen duidelijk omtrent het te betalen bedrag en de betalingstermijn.
7. Moedig electronische betaling aan
Vermeld een gestructureerde mededeling om te gebruiken in overschrijvingen. Zo’n mededeling vergemakkelijkt de verwerking van betalingen en vermijdt fouten.
8. Reageer onmiddellijk wanneer een klant te laat betaalt
Hoe langer u wacht met reageren, hoe kleiner de kans dat u uw geld nog ziet. Wanneer u weinig tijd of mensen ter beschikking hebt, doet u best beroep op een incassobureau zodra een onbetaalde factuur de vervaldag bereikt.
Stel uw vraag
Stel uw vraag en krijg advies van een ervaren credit management expert. Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en antwoorden zo spoedig mogelijk.