Uitdagingen voor de verzekeringssector in 2015
De online verkoop van verzekeringen stijgt in 2016, voorspellen specialisten. De Belgische verzekeringssector staat voor enorme uitdagingen in 2015.
Technologische uitdaginen in 2015
- Vroeger waren online en mobile nog differentiators. Nu zijn ze stilaan de norm. Klanten willen meer transparantie, sneller kunnen interageren en diensten op maat van hun specifieke behoeften.
- De constant wijzigende regulering veroorzaakt extra IT-kosten.
- Een beter inzicht in de klanten is nodig om de producten van de toekomst te ontwikkelen en concurrentieel te blijven.
- De platformen van verzekeraars dateren van de jaren ’70 en ’80 en ‘90. Op deze grondvesten kan u moeilijk een nieuw ecosysteem bouwen. Met uw huidige systemen mist u slagkracht om te reageren op de nieuwe uitdagingen.
Intrum helpt u de technologische uitdagingen aangaan:
- Met de Intrum Payment Services integreert u e-facturatie, online betalingen en e-mail reminders in uw credit management proces.
- Onze verzekeringssector expert helpt u bij de transitie naar een betere customer experience en geeft u advies om door middel van Debt Sales de druk op het werkkapitaal op te vangen.
- Onze credit management consultants lichten de organisatie van uw debiteurenbeheer door om zo het aantal onbetaalde verzekeringspremies te beperken tot een absoluut minimum.
Marktuitdagingen in 2015
- Klanten eisen meer transparantie van hun verzekeraar. Ze willen informatie op maat, die ten alle tijde beschikbaar is via pc, tablet of smartphone.
- De business processen van veel verzekeraars zijn nog niet in overeenstemming met de nieuwe marktvereisten.
- Groei is in de toekomst in hoge mate afhankelijk van hoe efficiënt u omspringt met meerdere distributiekanalen en de interactie daartussen. Mobile en online spelen een belangrijke rol in verschillende stappen van customer journey.
Intrum helpt u de marktuitdagingen aangaan:
Dankzij Credit Decision kan u de kredietwaardigheid van uw online bezoeker op het moment dat u beslist hem al dan niet betalingsuitstel toe te staan.
Met een meer accurate fraudedetectie in het claim- en acceptatieproces helpt Intrum verzekeraars besparen op de operationele kosten.
Administratieve uitdaging
- Voor de online toekomst hebben verzekeraars mensen nodig met zeer specifieke, moeilijker te vinden profielen: app developpers, digital marketing experten, user experience architecten,…
- Verzekeraars zullen flexibeler moeten inspelen op de noden van de markt. Outsourcing biedt vaak meer flexibiliteit dan werken met eigen mensen.
Intrum helpt u de administratieve uitdagingen aangaan:
- Onze credit management consultants helpen u uw verzekeringsmaatschappij klaarstomen voor een digitale toekomst. Zij helpen u nieuwe processen uittekenen, bestaande systemen beter benutten en de juiste kpi’s monitoren.
- Marketing en sales campagnes kunnen leiden tot piekmomenten bij uw afdeling debiteurenbeheer. Weet dat u bepaalde taken makkelijk aan Intrum kan uitbesteden: het versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen maar ook het actief opbellen van late betalers. Een telefoontje doet soms wonderen: U zal versteld staan van het inningspercentage en de sterk verbeterde klantenretentie.