Generaties en betalingsgedrag: Millennials lopen achter, baby boomers betalen stipt

De Belgische consument is diverser dan ooit. Generaties verschillen sterk in hoe zij omgaan met gezinsbudgetten en persoonlijke financiën, zo blijkt uit het European Consumer Payment Report 2024 van credit management bedrijf Intrum. Voor bedrijven is het vandaag essentieel om betalings-, facturatie- en incassoprocessen te personaliseren en beter aan te sluiten bij deze uiteenlopende behoeften en gedragingen.

Millennials: grootste risico op late betaling in 2024

Het probleem van gemiste betalingen is vandaag vooral zichtbaar bij de millennials, personen geboren tussen 1981 en 1996. Dit hangt samen met de levensfase waarin deze generatie zich bevindt. Veel Belgen tussen de 28 en 43 jaar kopen hun eerste gezinswoning, wat vaak de start van hoge maandelijkse hypotheeklasten betekent. Het is ook de periode waarin bij vele koppels kinderen hun intrede doen, wat de gezinskost aanzienlijk verhoogt.

“Het is aannemelijk dat startende gezinnen moeite ervaren om hun financiën op orde te houden. Ook echtscheidingen, die binnen deze leeftijdsgroep het vaakst voorkomen, zijn erg disruptief en kunnen een bron van financiële zorgen en oorzaak van onbetaalde rekeningen zijn.” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “De combinatie van stijgende uitgaven en onvoorspelbare veranderingen maakt het voor millennials een uitdaging om hun financiële situatie stabiel te houden.”

Millennials in België worstelen met hogere schulden: twee op drie (65%) valt terug op krediet (credit card, lening) om rekeningen te kunnen betalen, 63% laat zich verleiden door Buy Now, Pay Later opties in winkels en e-shops. Deze generatie laat zich het meest beïnvloeden door online reclame en social media influencers, waardoor 63% regelmatig meer uitgeeft dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven.

Heel wat millennials leven van salaris naar salaris en zijn weinig gewapend tegen risico’s. De helft zou een onvoorziene kost van € 200 niet kunnen betalen zonder een lening aan te gaan. Zes op tien millennials (62%) voelt zich genoodzaakt om minder aan luxe te spenderen. De helft (51%) verklaart over onvoldoende geld te beschikken voor vakanties of concerten.

Millennials, bekend om hun enthousiasme voor nieuwe technologie, zijn het meest geneigd (27%) om een lening aan te vragen via een AI-chatbot. Ze zien dit als een discretere en minder ongemakkelijke optie dan een gesprek met een fysiek persoon. Drie op tien millennials (27%) gebruiken vandaag trouwens ChatGPT om financiële termen en voorwaarden beter te begrijpen.

Generation X: Zelfredzaam en pragmatisch in financiële keuzes

Generation X, geboren tussen 1965 en 1980, is de generatie die het minst afhankelijk is van krediet. Zo gebruikt bijna zes op de tien (59%) nooit een creditcard of lening om rekeningen te betalen, wat hun kenmerkende zelfredzaamheid en onafhankelijkheid weerspiegelt.

In hun streven naar financiële stabiliteit zijn Belgen van deze leeftijd, sterker dan andere generaties, bereid om in te boeten op luxe artikelen (67%) en reizen en evenementen (53%). Wellicht speelt hun pessimisme over de toekomst, dat groter is dan bij de jongere generaties, hierin een rol, met meer dan de helft (56%) die verwacht dat de werkloosheid zal stijgen in de komende 2 jaar. 

Het pragmatisme en aanpassingsvermogen van Generation X komt, volgens het European Consumer Payment Report, ook tot uiting in hun betalingsgedrag. Ze laten zich bij het betalen minder snel afschrikken door moeilijk te gebruiken online platformen (37% versus 54% bij millennials) of complexe beveiligingscontroles (29% versus 55% bij millennials). Toch stelt de helft (50%) een betaling uit als een betalingsherinnering als agressief wordt ervaren.

Daarnaast blijkt Generation X minder vatbaar voor de invloed van sociale media (39% versus 63% bij Generation Z) en houden ze hun online uitgaven beter onder controle, waardoor ze minder vaak boven hun budget uitkomen.

Betalingsgedrag Baby Boomers, Generation X en Gen Z
Betalingsgedrag Baby Boomers, Generation X en Gen Z in kaart gebracht

Baby boomers: Stipt, maar vaker moeite met digitale betaalopties

Negen op de tien babyboomers, geboren tussen 1945 en 1964, betaalden het afgelopen jaar al hun rekeningen op tijd, waarmee zij de meest stipte betalers zijn. Toch wordt bijna de helft van deze generatie afgeschrikt door moeilijk te gebruiken online betaalplatformen (47%) en onbekende betaalmethoden (49%).

Social media spelen bij deze oudere generatie een belangrijke rol om in contact blijven met familie en vrienden. Baby boomers zijn niet ongevoelig voor reclame via social media, die hen aanzet tot impulsaankopen (45%). Vaker dan Generation X geven baby boomers online meer uit dan ze zich kunnen veroorloven (44% versus 41%), waarbij die kooplust vaker wordt aangevuurd door Buy Now, Pay Later opties (49% versus 40%). 

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt, blijven babyboomers sceptisch over AI. Ze hechten waarde aan persoonlijk contact bij financiële zaken, en slechts 7% gebruikt tools zoals ChatGPT om financiële termen of voorwaarden te begrijpen.

Baby boomers stipte betalers, Millennials vaker betalingsachterstand
Baby boomers stipte betalers, Millennials vaker betalingsachterstand

Generation Z: betere betalers dan millennials, maar gevoelig voor impulsaankopen

Binnen de jongste generatie betaalde slechts 29% dit jaar één of meerdere rekeningen te laat, een lager percentage dan millennials (42%). Dit heeft deels te maken met het feit dat veel jongeren, geboren tussen 1998 en 2012, nog bij hun ouders wonen en niet verantwoordelijk zijn voor uitgaven zoals huisvesting en voeding.

Positief is dat Generation Z financieel bewuster is. Ze zijn proactief in het leren over geldzaken en sparen (61%) en beleggen (65%) meer dan andere generaties. Ze kijken ook positiever naar de toekomst, met slechts 23% die verwacht dat de werkloosheid de komende twee jaar zal stijgen.

Echter, deze generatie doet het vaakst impulsaankopen na reclame op social media (63%) en voelt zich minder schuldig dan andere generaties wanneer ze meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven.

Hoewel deze jonge generatie overvloedig gebruik maakt van AI-gedreven apps zoals TikTok, stelt zij zich het vaakst (46% versus 27% bij millennials) vragen bij door AI genomen beslissingen over krediet en andere financiële zaken. Door het relatief groter belang dat ze hechten aan duurzaamheid, sociale kwesties en mentale gezondheid, maakt Gen Z zich meer dan andere generaties zorgen dat AI onvoldoende medeleven toont of rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van mensen.

Nood aan het personaliseren van de betaal- en incassoreis

Voor Belgische bedrijven is het van groot belang om in te spelen op de uiteenlopende behoeften van verschillende generaties. Het begrijpen van de unieke gedragingen en verwachtingen van elke generatie is essentieel. Nieuwe technologie, zoals AI, biedt daarbij waardevolle ondersteuning, maar het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen efficiëntie en empathie, vooral in situaties die gevoelig liggen, zoals financiële zorgen. 

“Met Inio en Ophelos biedt Intrum Belgische bedrijven de tools om snel en kostenefficiënt in te spelen op de diverse behoeften van hun klanten. Deze nieuwe AI-gedreven oplossingen maken gepersonaliseerde betalings-, facturerings- en incassoprocessen mogelijk, perfect afgestemd op verschillende generaties. Zo kunnen millennials profiteren van flexibelere betalingsregelingen, terwijl babyboomers sneller worden doorverwezen naar een contactpersoon voor persoonlijk advies.” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Bovendien bieden Inio en Ophelos inzicht in individuele verschillen binnen generaties, die vroeger vaak onder de radar bleven. Dankzij meer dan 400 real-time gescreende parameters gaan deze tools verder dan traditionele segmentatie. Dat zorgt niet alleen voor een hogere klanttevredenheid, maar ook voor een beter betalingsgedrag en hogere inningspercentages.”

Bekijk het European Consumer Payment Report 2024

Wat zijn de recente evoluties in het betalingsgedrag van Belgische gezinnen? Het European Consumer Payment Report 2024 is een barometer voor de economie van ons land vanuit het perspectief van de consument.


Wenst u een exemplaar van dit unieke rapport te ontvangen? Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en bezorgen u het European Consumer Payment Report zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":

European Consumer Payment Report 2024
Download het volledige rapport via het formulier hierboven.