European Consumer Payment Report
Het European Consumer Payment Report, dat 1.000 Belgen en 20.000 Europeanen uit 20 landen bevroeg, belicht de trends in het betaalgedrag van de Belg en zijn veranderende houdingen ten opzichte van financiële verplichtingen.
De meeste consumenten voldoen aan hun financiële verplichtingen
De Belg heeft tegenwoordig meer vertrouwen in zijn vermogen om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen dan in voorgaande jaren. Zo geeft 77% van de Belgen aan dat ze al hun financiële verplichtingen op tijd kunnen nakomen, het hoogste percentage sinds 2019. Echter, een behoorlijk aantal (53%) is afhankelijk van krediet (lening of credit card) om de kosten te dekken. Bijna één op vier Belgen (22%) zou mogelijk een kortetermijnlening nodig hebben om onverwachte kosten van € 200 of meer te kunnen betalen.
Jongvolwassenen worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en verleidingen
Het European Consumer Payment Report 2024 rapporteert een generatiekloof, waarbij slechts 59% van de millennials alle rekeningen op tijd betaalt, vergeleken met 91% van de babyboomers. Jongere consumenten staan voor grotere uitdagingen: velen vrezen voor baanverlies door automatisering en AI. Bovendien hebben sociale media en online winkelen tot overbesteding geleid, vooral onder jongere doelgroepen.
Belgen beginnen AI te omarmen
Europeanen tonen een voorzichtige acceptatie van AI in de financiële sector. Zo voelt 20% van de Belgen zich comfortabeler om betalingsafspraken te maken met AI vanwege de onpartijdigheid ervan, wat schaamte vermindert. Er blijven echter aanzienlijke zorgen over privacy en gegevensbeveiliging bestaan. Anderen vrezen een gebrek aan empathie van AI bij gevoelige financiële beslissingen.
Betere “betaalreis” vormt grote opportuniteit
Uit het European Consumer Payment Report blijkt dat de manier waarop betalingsverzoeken worden gedaan, een grote rol speelt in het betalingsgedrag. Meer dan 80% van de consumenten geeft aan een betaling bewust later te doen als ze een dwingende betalingsherinnering of een slordige factuur ontvangen.
AI en Machine Learning helpen bij persoonlijke en tactvolle communicatie: bedrijven staan nog voor uitdagingen.
European Consumer Payment Report
Download het rapportLees meer
loading...